Perawat yang Sedang Mengandung Tujuh Bulan Meninggal Terpapar Covid-19 dari Pasien yang Ia Rawat


Foto: Siti Aishah binti Mohd Zamri bersama bayi dalam kandungan dinyatakan meninggal dunia pada pukul 10:45 pagi, pada hari ini Rabu (2/6/2021). 

Detik Kabar - Seorang perawat sekaligus ibu mengandung meninggal dunia setelah terpapar Covid-19 dari pasien yang ia rawat.

Perawat ini berada di Malaysia, bernama Siti Aishah binti Mohd Zamri, ia sedang mengandung tujuh bulan.

Ia bersama bayi dalam kandungan dinyatakan meninggal dunia pada pukul 10:45 pagi, pada hari ini Rabu (2/6/2021).

Kepergian perawat ini mendapat respon berduka dari pengguna Facebook lainnya.

Melalui akun Facebook, beberapa pengguna Facebook meluahkan rasa kehilangan, usai Siti Aishah binti Mohd Zamri apalagi bersama bayi dalam kandungan.

Sebelum istri dinyatakan meninggal dunia, suami dari Siti Aishah binti Mohd Zamri juga membagikan kesedihannya melalui Facebook Muhammad Iqmall.

"Semoga Allah memberikan kesembuhan kepada istri saya dan juga bayi dalam kandungan, mohon doa dari semuanya untuk kesembuhan istri dan bayi kami," tulisnya.

Sahabat dari Siti Aishah, Aina Hafizah Mohamad Fuzi menerangkan, sahabatnya terpapar Covid-19 saat berada di rumah sakit.

"Mohon kepada semuanya, untuk mensedekahkan Al-Fatihah kepada teman seperjuangan kami, ia adalah seorang perawat bernama Siti Aishah binti Mohd Zamri, yang telah kembali ke Rahmatullah bersama bayi dalam kandungannya.

Ia meninggal pada pukul 10:45 pagi, hari ini Rabu (2/6/2021) di RS Labuan, almarhum sedang hamil tujuh bulan dan positif Covid-19 dari pasien lain di rumah sakit, semoga Allah memberikan rahmat dan pahala syahid kepada dia," demikian tertulis pada postingan.

Setelah dinyatakan meninggal dunia, ucapan-ucapan prihatin dan berduka cita banyak dikirim oleh para sahabat dan keluarga kepada Muhammad Iqmall.

Menjelaskan mereka turut berduka dengan yang dialami Muhammad Iqmall.

Seperti pengguna Facebook Mohd Nur Amin, ia turut sedih dengan kepergian Siti Aishah.

"Kakak Siti Aishah dan kandungannya dijemput Ilahi tadi. Mohon kepada rekan semuanya untuk sedekahkan Al-Fatihah untuknya, tunggu kami di surga kakak," tulis pada postingan Facebook Mohd Nur Amin.

Tim medis merupakan orang-orang pertama yang berhubungan langsung dengan pasien Covid-19. 

Dengan keadaan mengharuskan mereka berinteraksi dengan pasien, tentu konsekuensi dari aktivitas demikian adalah tertular. 

Sebagaimana yang dialami keluarga di Malaysia ini. 

Ibu serta kandungan tujuh bulan dijemput Ilahi, setelah positif terpapar Covid-19. (Serambinews.com/Syamsul Azman)


Sumber: https://aceh.tribunnews.com/2021/06/02/perawat-yang-sedang-mengandung-tujuh-bulan-meninggal-terpapar-covid-19-dari-pasien-yang-ia-rawat

LihatTutupKomentar